1 | Darwinistische dilemma's | 14 |
| Overleving van de ongeschiktste | |
| Biologisering van de moraal | |
| Calvinistische sociobiologie | |
| Een bredere visie | |
| Het onzichtbare grijporgaan | |
| Ethologie en ethiek | |
2 | Medeleven | 53 |
| Warm bloed in koude wateren | |
| Speciale behandeling voor gehandicapten | |
| Reacties op verwonding en dood | |
| Brede nagels | |
| De sociale spiegel | |
| Leugenachtige en naäpende apen | |
| Aapachtig medeleven | |
| De meedogenloze wereld | |
3 | Rang en orde | 107 |
| Gevoel voor sociale regelmaat | |
| Het achterwerk van de aap | |
| Schuldgevoel en schaamte | |
| Onhandelbare kleuters | |
| De blozende primaat | |
| Twee geslachten, twee moraliteiten? | |
| Binding via de navelstreng of via conflicten | |
| De eerste onder zijns gelijken | |
4 | Quid quo pro | 157 |
| De minder dan gulden regel | |
| Mobiele maaltijden | |
| Centraal in de cirkel | |
| De gift als idee | |
| Het toetsen van wederkerigheid | |
| Van wraak tot rechtvaardigheid | |
5 | Met elkaar overweg kunnen | 190 |
| De sociale kooi | |
| Het relationele model | |
| Het sluiten van vrede | |
| Koorddansen | |
| Het testimonium van een baviaan | |
| Het legen van de gedragsbeerput | |
| Gemeenschapszin | |
6 | Conclusie | 241 |
| Wat is er nodig voor moraal? | |
| Drijvende piramiden | |
| Een gat in het hoofd | |